من یک انقلابی ام ...

سیاسی اجتماعی فرهنگی

من یک انقلابی ام ...

سیاسی اجتماعی فرهنگی

سلام
ما را یاری کنید ...

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰
موضع گیری رسایی از پذیرش توافق وین تا پاسخ امام خامنه ای به نامه روحانی

آیا موضع رسایی با مطالبه رهبر معظم انقلاب تطبیق داشت؟

حمید رسایی نماینده تهران از ابتدای اعلام پذیرش توافقنامه وین تا زمان پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه آقای روحانی، پنج پست در صفحه اینستاگرام خود قرار داد که بازخوانی متن و تصاویر این پست ها بعد از اعلام موضع رهبر معظم انقلاب خالی از لطف نیست.

 

موافق و منتقد! فقط عجله نکنید.... ما دوبار صدای مارش پیروزی و پیام های تبریک شنیدیم، بعد معلوم شد واقعی نبوده. عقل حکم می کند بار سوم احتیاط کنیم و بعد از بررسی، نتیجه بگیریم. آن شاالله این بار همه چیز واقعی باشد.
البته بررسی متن ترجمه شده توسط وزارت خارجه که در سایت ها منتشر شده، حکایت از خوشحالی ندارد.

اولین توئیت ظریف بعداز مذاکرات: توافق ایران سقف مطالبات نیست بلکه پایه ای محکم است و الان بایدبر اساس آن شروع به ساختن کنیم

جان کری:اگر توافق نمی‌شد،تحریم‌ها از هم می‌پاشید/ برای پیش‌بینی آینده روابط ایران و آمریکا هنوز زود است.

 

جان کری:اگر توافق نمی‌شد،تحریم‌ها از هم می‌پاشید/برای پیش‌بینی آینده روابط ایران و آمریکا هنوز زود است. و بازی ادامه دارد:
خبرگزاری تسنیم/ جان کری: ایران راکتورهای آب سنگین را به مدت دستکم 15 سال نخواهد ساخت/ بازرسان به تمام نقاط دسترسی خواهند داشت

وزارت خزانه داری آمریکا: کاهش تحریمها در صورت راستی ‌آزمایی این امر است که ایران تعهدات کلیدی خود را اجرا کرده باشد

اوباما: بازرسان قادر به بازرسی از هر سایت مشکوک بوده و آژانس به هرمکان مورد نیاز در هرزمان دسترسی خواهد داشت/پنج هرقانون ومصوبه‌ای که مانع اجرای توافق شود را وتو میکنم/ ایران 98 درصد اورانیوم غنی‌شده را کنار میگذارد

اوباما: ایران به تعهدات عمل نکندهررئیس‌جمهوری ممح یتواندتحریمهارااعمال کند/ایران دشمن آمریکاست/کنگره توافق رادقیق بررسی کند/همه مشکلات باایران حل نمیشود/هر تهدیدی از سوی ایران و تروریستها را مهار میکنیم

اوباما: دسترسی24 ساعته به سایتهای هسته‌ای ایران وجود خواهد داشت/برخی مفاد تا 25 سال اعمال میشود/ ایران قبل از رفع تحریمها باید گامهایی را بردارد/ ایران 8سال محدودیت در حوزه موشکهای بالستیک خواهد داشت.

 

یادش به خیر! سوم آذر 92 بعداز توافق ژنو هم مثل امروز بود. این چه توافقی است که نیم ساعت بعدش هر کس حرف خودش را می زند!
بعد از ادعای پیروزی در توافق ژنو، هم تحریمها بیشتر شد، هم توهینها و هم تحقیرها. یک سال و نیم از توافق ژنو گذشته، روزی که همین ادعاها شد ولی واقعیت های بعدی چیز دیگری را نشان داد.

مهم این است که طرف مقابل باید از ادعاهای ظالمانه اش دست بکشد، وقتی همچنان مدعی است، ادعای پیروزی یعنی سرکار گذاشتن مردم.

اما لاورف، وزیر خارجه روسیه بعد از این توافق چیز عجیبی گفت که با متن منتشره وزارت خارجه تطبیق می کند: ما و چین می خواستیم تحریم های تسلیحاتی لغو شود، اما علیرغم حمایت ما تیم ایرانی موافقت کرد که تحریم ها ٥ سال ادامه یابد!

در نهایت، همکاران ایرانی ما که طبیعتا در این مورد تصمیم گیرنده اصلی بودند، موافقت کردند که در این مورد معامله کنند. طبیعتا ما و چین با توجه به اینکه ایران با آن موافق بود، از آن حمایت کردیم. در این دوره، تسلیحاتی که به ایران داده می شود باید تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل باشد.

 

دقت کنید: رهبر انقلاب تاکنون تیم مذاکره کننده را تایید کرده اند و حتی شب گذشته بعد از نیم ساعت تعریف و تمجید آقای روحانی و پیروزی نامیدن این توافق، رهبر تیزبین انقلاب تنها از تلاش و زحمات آنها تشکر کردند و هیچ تبریکی برای آنچه پیروزی نامیده می شود، ابراز نکردند، در حالی که شاهد بودیم چندی قبل، رهبری انقلاب، پیروزی تیم ملی والیبال را تبریک گفتند. این در حالی است که تا الان حتی برای یکبار هم مقام معظم رهبری، متن توافقات صورت گرفته را تایید نکرده اند حتی در نقد آنها و امید بستن به این توافقات سخن گفته اند. از جمله وقتی فرمودند: کلید حل مشکلات در ژنو و لوزان و نیویورک نیست.


از تعریف و تمجیدها و خوش بینی هایی که صورت می گیرد تعجب می کنم خصوصا وقتی می بینم کسانی این توافق مثل فکت شیت آمریکایی ها در لوزان را پیروزی می نامند، در حالی که هنوز متن ترجمه کامل 159 صفحه ای لاتین (اصل و ضمائم) این توافقنامه تا الان منتشر نشده. حتی تطبیق قسمتی از متن ترجمه منتشر شده توسط وزارت خارجه، حکایت از عبور از خطوط قرمز هسته ای و ابهام در تعهدات طرف مقابل اما شفافیت در تعهدات ما می کند.

 

یک سال و نیم قبل وقتی روحانی از امضای توافقنامه ژنو ذوق زده بود، چندساعت پس ازآن باارسال نامه ای سرگشاده به رهبر انقلاب، پاسخ ایشان را درمنظومه فکری خود تصور میکرد امامکتوب هوشیارانه امام خامنه ای مبنی براینکه "دستیابی به آنچه مرقوم داشتید قابل تقدیر وتشکر است" نشان دادکه این رهبر هوشیار را نمیتوان بافضاسازی تبلیغاتی ومطبوعاتی درپازلی که میخواهند، قرار داد.


این بار اما روحانی تعجیل نکرد. ابتدا رسانه های بزک کننده آمریکا در 24ساعت گذشته به فضاسازی پرداختند وتوافقنامه ای که متن آن همان فکت شیت آمریکاییها از توافقنامه لوزان است را یک پیروزی بزرگ القا کردند وبعد ازآن بود که امروز دومین نامه سرگشاده روحانی با ادبیاتی تعجب برانگیز درکنار ادعای موفقیت آمیز خواندن توافق اخیر، راه حل موضوع منطقه را نیز دراین مسیر جستجو کرده بااین تصور که اینبار پس ازفضاسازی 24ساعته، دیگر پاسخ رهبری درهمین چارچوب و درتایید توافق امضا شده خواهد بود. روحانی درنامه خود به رهبر انقلاب نوشت:

"این توافق به خوبی نشان داد که ما میتوانیم درعین حفظ عزت کشور وبا رعایت خطوط قرمز نظام، با قدرتهای جهانی وارد گفتگو شویم و بابرخورداری ازاعتماد به نفس مبتنی برحقانیت مواضع وتوانمندیهای دیپلماتیک، قدرتهای جهانی را به پذیرش مواضع منطقی خود ناگزیر سازیم. این دستاورد بی نظیر درتاریخ روابط بین الملل که همه قطعنامه های تهدیدآمیز شورای امنیت را درنتیجه مذاکره کنار مینهد و زمینه را برای همکاری بین المللی -حتی درحوزه هسته ای- میگشاید، درس بزرگی برای منطقه مانیز به همراه دارد که راه حل مشکلات سیاسی منطقه نیز نه باتجاوز وکشتار وتروریسم، بلکه بامذاکره ومشارکت واقعی مردم به دست خواهد آمد."

اماپاسخ صریح و پرمعنای امام خامنه ای به نامه آقای روحانی، ترک بزرگی در این پروژه ایجاد کرد:

جناب آقای رئیس جمهور
باسلام وتحیت وتشکر اززحمات فراوان جنابعالی، اولا لازم میدانم ازتلاش پیگیر وپرطاقت هیئت مذاکره کننده‌ هسته‌ای صمیمانه تشکر وقدردانی کنم وپاداش الهی رابرای آنان مسألت نمایم، سپس، به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است، بااین حال لازم است متنی که فراهم آمده بادقت ملاحظه و درمسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد وآنگاه درصورت تصویب، مراقبت ازنقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته وراه آن بسته شود. به خوبی میدانیم که برخی از 6دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند.
ازملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت ومتانت خود را حفظ کنند تا بتوان درفضای آرام وخردمندانه به منافع ملی دست یافت.
والسلام علیکم ورحمة الله
سیّدعلی خامنه ای

  • ۹۴/۰۴/۲۶
  • حمید حسنی

نظرات (۱)

باس ببینیم متن گزاره برگ اوناباما!جقدر فرق می کنه
و عمق فاجعه تا کجاس...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی